Szombaton autómentes napot tartottak Ulánbátorban. A pénteki UB Post angol nyelvű helyi újságból értesültem róla és kíváncsi voltam, hogy hogyan fogják megoldani, mivel egy átlagos napon az egész város egy nagy dugó. Vannak is olyan poénok, hogy az ulánbátori vidéken rosszul lesz a friss levegőn és oda kell tartani a terepjáró kipufogójához, hogy magához térjen, vagy éppen ez a vicc:
"Egy ulánbátori gyalogol az utcán, mellette egy autóból kiszól a haverja:
- Hova mész? Ugorj be, elviszlek!
- Kösz, de most nagyon sietek!"
Szóval a helyzet elég rossz, úgyhogy kb. azt vártam, hogy lezárják mondjuk a Szükhbaatar tér körüli utakat és ennyi. Ehhez képest a belváros nagyrészéről kitiltották az autókat, budapesti viszonylatban ez úgy nézne ki, hogy legalább a Kiskörúton, de talán inkább a Nagykörtén belüli részt kéne lezárni.
A parlament és a Szükhbaatar tér (az alsó képek ma készültek) |
A mongolok ezt elég jól csinálták, de amíg ólmozott benzint használnak és minden idióta terepjáróba ül a városban közlekedéshez, na meg persze nem csinálnak valamit az Ulánbátor-környéki gyárakkal, erőművekkel és a jurtanegyedek szeneskályháival, addig ez is ugyanannyira látszatdolog, mint nálunk.
A képhez persze hozzá tartozik, hogy amerikai pénzből egy halom olyan kályhát osztottak szét a jurtában lakók között, ami elvileg kevésbé füstöl, illetve bevezetik az éjszakai áram intézményét is, ami azt jelenti, hogy a jurtanegyedekben éjjel féláron lehet áramhoz jutni, hogy ezzel is segítsék a némileg környezetbarátabb fűtést (az erőművek azért szenesek, amennyire tudom), és a troli is feleannyiba kerül, mint az autóbusz (400 helyett 200 tugrik, vagyis 66 forint helyett 33 és a buszok jobbak, mint a régi Ikarusok Budapesten, de ez már új kérdéseket vetne föl, amivel most nem akarok foglalkozni...).
A Béke sugárút (ami nem sugárút és nem is békés), kb. Ulánbátor főútja |
Lovas critical mass sajnos nem volt...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése